26.8.2023 – 26.10.2023
Raphael Bottazzini
Say My Name, Say My Name
Text: Niels ten Brink
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The exhibition title “Say my name, say my name” softly resonates with the visitors almost as pleading song. Recognize me, name me, it seems to chant, underlining our human desire for clarity and honesty, our urge for things to be “called by their proper name“. The act of naming mentally captures the physical world around us, acknowledges its reality and gives it a place in our thinking. A name is a category, a label, a way of archiving the experienced world and is a projection surface. The refusal or withdrawal of a name, of a clear designation, constitutes a refusal to recognize an individuality and an identity. „Say my name, say my name“ is the claim, because what we can and want to name, we can communicate, we can exchange, we can convey it in our thoughts. How does our perception of ourselves and others become manifest? How do we recognize ourselves and others? And how – „say my name“ – do we articulate this recognition vis-a-vis others? This exchange, with communication being its brackets, forms the shared basis of Raphael Bottazzini‘s works. However different they initially appear in terms of form, in their various ways, they all recursively address the question of human identity, the „Who am I?“ and the „Who are you?“ and the „Who am I for you and you for me?“. As visitors, thus absorbed with the other, we ourselves escape the fleeting nature of our world, flee from not being seen. Seemingly in play, Bottazzini transports us into a conscious perception of identities, of denominations – be it through confrontation („Curated Seeding“) or irritation („Blueprint Identity“, „Bench & Stack“). Again and again we wonder, ask ourselves, think and want to exchange ideas, want to „call things by their proper name“.
Niels ten Brink, June 2023
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Fast flehentlich, singend klingt der Titel der Ausstellung im Ohr der Besuchenden. Erkenne mich. Benenne mich. Wir Menschen wünschen uns Klarheit und Ehrlichkeit, dann fordern wir auf, die Dinge „beim Namen zu nennen“. Das Benennen erfasst geistig die uns umgebende physische Welt, erkennt deren Realität an und räumt ihr einen Platz in unserem Denken ein. Der Name ist eine Kategorie, ein Label, eine Möglichkeit, die erfahrene Welt zu archivieren und ist Projektionsfläche. Die Verweigerung oder der Entzug eines Namens, einer klaren Benennung wird zugleich die Verweigerung der Anerkennung der Individualität und der Identität. „Say My Name, Say My Name“. Was wir aber benennen können und wollen, darüber können wir kommunizieren, uns austauschen, können unsere Gedanken vermitteln. Wie manifestieren sich Selbst- und Fremdwahrnehmung, wie erkennen wir uns und andere und – „Say My Name…“ – wie artikulieren wir dieses Erkennen anderen gegenüber? Dieser Austausch, die Kommunikation ist die Klammer, die den formal zunächst so unterschiedlich wirkenden Arbeiten Raphael Bottazzinis zugrunde liegt. Auf vielfältigste Weise befasst er sich rekursiv mit der Frage der menschlichen Identität, dem „Wer bin ich?“/“Wer bist Du?“/“Wer bin ich für Dich?“/“Wer bist Du für mich?“. In dieser Beschäftigung mit den Anderen entgehen wir selbst der Flüchtigkeit unserer Welt, dem Nicht-GesehenWerden. Bottazzini schickt uns deshalb oftmals scheinbar spielerisch hinein in eine bewusste Wahrnehmung der Identitäten, der Denominationen – sei es durch Konfrontation („Curated Seeding“), Irritation („Blueprint Identity“, „Bank und Stapel“). Immer wieder wundern wir uns, fragen uns, denken und wollen uns austauschen, wollen die Dinge „beim Namen nennen“.
Niels ten Brink, Juni 2023
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